Sunday, 12 July 2020

संस्कृत-संभाषणे ध्येयाः अंशाः



     मनुष्यः अन्येन मनुष्येण सह स्वभावस्य आविष्करणाय 
  कामपि भाषां भजते। यतो हि भाषा एव भावाविष्कर-
  णाय माध्यमभूता भवति। यथा संप्रति आङ्ग्लभाषा विश्व-
  भाषात्वेन वर्तते तथा पूर्वं संस्कृतभाषा विरराज। अधुनापि 
  लोकेषु बहुभिः मानवैः संस्कृतभाषा तत्र तत्र संभाषमाणा 
  विलसत्येव। अतः वयमपि तया संस्कृतभाषया संभाषणं 
  कर्तुं अधोनिर्दिष्टान् ध्येयान् अंशान् जानीमः-
  1.वाचं वदत भद्रया, सत्यं वद, स्वस्ति नो बृहस्पतिर्ददातु 
    (भाषणे), इति वेदवाक्यानि ध्येयानि। तमेव वेदं अवतु 
    वक्तारम्, आवीत् वक्तारमिति च उपनिषद्वचनरूपेण प्रार्थयामः॥
  2. एकः शब्दः, संयक् ज्ञातः, सुष्टु प्रयुक्तः, स्वर्गे लोके कामदुघ् 
    भवति इति पतञ्जलिमहर्षिः समीचीनशब्दं, तद्ज्ञानं, तत्प्रयोग-
    विधानं च उपदिशति। अनेन अपशब्दप्रयोगः मास्तु इति ज्ञायते॥
  3. सः कविः कथ्यते स्रष्टा रमते यत्र भारती।
  रस-भाव-गुणीभूतैः अलङ्कारैः गुणोदयैः॥
 इति वेदान्तदेशिकोक्तिः, रमणीयार्थप्रतिपादकः शब्दः 
 इति पण्डितजगन्नाथोक्तिः, योऽर्थः सहृदयश्लाघ्यः इति 
 आनन्द-वर्धनोक्तिः इत्यादयः संयक् ज्ञेयाः॥
  4.संस्कृतेन अर्थात् व्याकरणेन तथा संस्कारैः च शुद्धा 
    वाणी एव मानवान् भूषयति। व्याकरणेन शोभते अथवा 
    शुद्ध्यते भाषा इति च अस्माभिः अवगन्तव्यम्॥
  5. नूनं व्याकरणं कृत्स्नमनेन बहुधा श्रुतम्।        
  बहुव्याहरतानेन न किञ्चिदपशब्दितम्॥
  संस्कारक्रमसंपन्नाम् अद्रुतामविलम्बिताम्।
  उच्चारयति कल्याणीं वाचं हृदयहारिणीम्॥
  इति श्रीमद्रामायणे आञ्जनेयः कथं रामेण सह भाषणं चकार
  इति केचन अंशाः संभाषणाय उपकुर्वन्ति॥

No comments:

Post a Comment

THE BEAUTY OF SHADE AND THE GLORY OF SUNLIGHT

  Nature presents us with many contrasts, and among the most significant are shade and sunlight. Both play essential roles in our lives,...